Dnes je 19.09.2018

Bábkové divadlo v Banskej Bystrici: Slúžky

Stredajší večer v Bábkovom divadle na rázcestí v Banskej Bystrici bude patriť trpkej komédii Slúžky.

Stredajší večer v Bábkovom divadle na rázcestí v Banskej Bystrici bude patriť trpkej komédii Slúžky. Predstavenie začína v stredu 18.4. o 19:00. Tri ženy, traja muži, jeden muž a dve ženy, dvaja muži a jedna žena, žena a muž, žena a žena, muž a muž zdá sa vám to poriadne divoké?

Nuž, toto sú hádam všetky kombinácie, ktoré môžu vzniknúť, keď sa režiséri snažia interpretovať Genetovu hru Slúžky. Svetlo sveta už uzreli všemožné verzie a výklady tohto zvláštneho textu. Niekto v ňom hľadal obraz homosexuálneho vzťahu, pre ďalšieho sa Slúžky stali „celebráciou mystéria“ (Jean-Marie Patte), „jansenistickým a takmer mystickým obradom“ (Roland Monod), či „divokým oratóriom, delirickou a znesväcujúcou parabolou“ (Viktor Garcia). Netreba zabudnúť ani na „koloniálnu interpretáciu poníženia“ v inscenácii Théâtre de France z roku 1963, v ktorej hrali čierne herečky. Uvádzam tieto interpretácie z jediného dôvodu: práve ich počet a rozmanitosť dokazuje, že hra v sebe obsahuje akési tajomstvo, nerozlúštiteľné a temné, ktoré neustále magickou silou priťahuje režisérov celého sveta.

Ide vlastne o modelovú situáciu: dve sestry – slúžky, ktoré nenávidia svoju paniu a zároveň sa nevedia vymaniť z jej čara, z pôvabu života, ktorý žije a ktorého sa cez ňu môžu dotýkať. Vzniká spletenina lásky a nenávisti. Keď sa však na text pozrieme vecne, vidíme hlavne presnú štruktúru a jasný príbeh, nie fantazmagorický svet snívania, nekontrolovaných výbuchov vášní, ale normálnu detektívku, plánovania vraždy, udanie, väzenie, strach z prezradenia. Počas týchto často zvláštne, blúznivo znejúcich replík sa odohráva čosi veľmi tvrdé a vlastne jednoduché. Dve ženy sa rozhodli niekoho zabiť, či už len v hre alebo naozaj a pracujú na tom. Hra na zabitie, „nácvik vraždy“ sa im vymyká z rúk a nakoniec vlastne nevedia, koho smrť by ich vykúpila.

Genetova hra Slúžky kombinuje klasickú francúzsku drámu s prvkami kriminálneho príbehu čerpajúceho z čiernej kroniky. Dve Slúžky majú v pláne otráviť svoju paniu čajom. Genet využíva abstraktný a básnický jazyk a tým dáva priestor pre viac rovín a významov, než je len samotný obyčajný detektívny príbeh. Sestry, slúžky sa snažia pri svojich hrách zistiť svoju identitu, jedna hrá druhú alebo hrajú svoju nenávidenú a zároveň obdivovanú paniu.

A čím viac sa vžívajú do roly niekoho iného, tým je zjavnejšie, aký patologický vzťah majú k sebe navzájom i k svojej nadriadenej, je to vzťah lásky aj neznesiteľnej nenávisti, ktorý môže byť vyriešený jedine vraždou. K tej ale príde len v ich hrách a predstavách. Kto vlastne pri hrách, kde každá hrá niekoho iného než samú seba, vlastne umiera? Herec, alebo ten, koho hrá? V snahe zavraždiť Madam ide nielen o deštrukciu, ale aj o sebadeštrukciu.

Preklad: Mária Krásnohorská
Dramaturgia, úprava textu: Barbora Wallová a. h.
Scéna: Peter Janků a. h.
Kostýmy: Barbora Erniholdová a. h.

Hudba: Miriam Bayle a. h., Viliam Dočolomanský a. h.
Asistent réžie: Dodo Šamaj
Choreografia a réžia: Viliam Dočolomanský a. h.
 
Hrajú:
Claire Eva Dočolomanská
Solange Mária Šamajová
Milostivá pani Marianna Mackurová
Special appearance Juraj Smutný
Autorov úvodný text nahovoril pán Michal Dočolomanský.


Inscenácia účinkovala na festivale Leto v parku v Košiciach v r. 2013.


Dĺžka predstavenia: 70 min.

Premiéra: 15. 11. 2002, obnovená premiéra: 22. 12. 2012

 

 

zdroj-babkove-divadlo-na-razcesti

-Napísali.sk-
15. 04. 2018


comments powered by Disqus