Dnes je 17.10.2019

Najčastejšie chyby na pohovoroch- čomu sa vyvarovať?

Prehľad čomu sa na pohovoroch vyvarovať, tieto chyby robia uchádzači o zamestnanie najčastejšie.

Chystáte sa na pracovný pohovor, prichádza stres, chcete získať prácu a veľmi sa bojíte, až tak, že je to na vás viditené, alebo ste opak, ktorý suverénne "vtrhne" na pohovor a dokáže sa pred potencionálnym zamestnávateľom "utopiť" vlastným sebavedomím? Obidva prípady pri pracovných pohovoroch nepôsobia priaznivo na získanie nového miesta. Okrem tohto všetkého robia uchádzači aj iné chyby, ktoré ich odsúvajú.

Prvý zlý dojem dokáže urobiť neskorý príchod na pohovor. Ak sa meškanie nedá odvrátiť, je vhodné zavolať do spoločnosti v ktorej máte mať pohovor a podľa možností upresniť svoj čas príchodu, prípadne dohodnúť iný termín. Aj veľmi skorý príchod nemusí urobiť dobrý dojem, ideálnym časom na príchod je cca 10 minút pred začatím pohovoru.

Večer pred pohovorom sa neodporúča konzumovať väčšie množstvo alkoholu, nevyzerá dobre ak ste počas pohovoru ospalý, prípadne prekonávate opicu. Ideálne je ak prídete osamote, nie je  pozitívne ak máte na pohovore doprovod. Veľmi častou chybou býva, že uchádzači si nepamätajú názov spoločnosti, v ktorej majú pohovor, prípadne nemajú jasný prehľad o ich pracovných pozíciách za ich doterajší pracovný život. Je nutné naštudovať si tieto veci vopred, aby potom uchádzač nemusel tápať v pamäti a nenastávalo dlhé ticho po položenej otázke od osoby, ktorá pohovor vedie.

O tom, že na pracovné pohovory sa chodí vhodne upravený a oblečený snáď ani nemusím písať, no napriek tomu sa nájdu ľudia, ktorí sa vedia takpovediac "doriadiť". Platí zaté pravidlo, menej je viac a takto nič nepokazíte. Neprežente to ani s parfémom, prílišná a intenzívna vôňa býva otravná. Krátke nohavice, žabky a podobne nechajte bokom, idete na pohovor, nie na pláž.

Možno si poviete, že niečo také sa nemôže stať, no mnohí personalisti tento fakt potvrdili, že počas pohovoru si uchádzači dokázali vybaviť telefonát, prípadne sa hrali so svojim mobilom. Tým sa samozrejme prvotriedne odpísali. Telefón by mal byť najlepšie v tomto čase vypnutý. Je potrebné primerane udržiavať očný kontakt a na otázky neodpovedať naučenými frázami, ktoré uchádzači často nevedia ani zdôvodniť. Aj samotné držanie tela urobí mnoho, ak ste neposedný, afektovaný, prekrížite ruky na prsiach, či hráte sa s vlasmi, nie je to vhodný signál pre personalistu.

Kritizovať svoje bývalé zamestnanie, či nadriadených nevyvoláva vhodný dojem, hoci bola vaša minulosť v bývalej práci akákoľvek, negatívne hodnotenie exzamestnávateľa (na pohovoroch sa stalo, že bolo až vulgárne) nepripadá v úvahu. Výhody, benefity, platové podmienky, toto sú síce lákavé otázky, no je potrebné zabrzdiť svoju zvedavosť, má to svoj čas. Poznajte svoj životopis, stáva sa, že uchádzači si ho podľa potreby upravujú a potom vzniká v ich ustráchaných hlavách chaos, ktorý môže vyznieť komicky, keď potencionálny zamestnanec tvrdí niečo iné, ako sám uvádza vo svojom životopise. Základné veci ako vyhodiť žuvačku, či správať sa slušne som ani neuvádzal, aj keď personalisti a zamestnávatelia sa stretávajú s mnohými "expertami".

Aj keď do bodky splníte všetky rady a zásady, nemusí vám to zaručiť, že vás do zamestnania príjmu, no týmto vhodným správaním si zvýšite svoje šance a budete vedieť, že ste pre svoje prijatie urobili maximum.

 

 

 

 

-Miroslav Vavra-
12. 08. 2014


comments powered by Disqus