Dnes je 15.12.2018

Piano ako spoločný paywall končí, je nutné spoplatňovať obsah webov?

Projekt jednotného spoplatňovania obsahu webov ohlásil odchod zo slovenského trhu. Piano vraj aj napriek stiahnutiu z trhu a strate zaznamenalo úspech.

Spoločný paywall Piano končí na slovenskom trhu a to vraj aj napriek úspechu: „Po piatich úspešných rokoch sme sa rozhodli uzavrieť národný paywall na Slovensku a dovoliť tak vydavateľom lepšie zamerať úsilie na vlastné platobné brány, ako i stratégie monetizácie,“ uviedol technický riaditeľ Piano Media Stuart Ashford. Veľmi neverím, že by sa vedenie spoločnosti rozhodlo v najlepšom prestať, zrejme išlo len o pokus ako sa stiahnuť z trhu, kde nenašli veľa pochopenia so vztýčenou hlavou.

Weby zapojené do projektu spoplatneného obsahu (Sme, .týždeň,  Kinocola, Metoo, PC Revue a TV Joj) budú súčasťou spoplatneného systému len do konca tohto roka. Potom sa zrejme vydajú cestou vlastných platobných metód za obsah bez reklamy, prípadne za odomknutie celého článku. Pri niektorých weboch mi to príde mierne schizofrenické, majú snahu dosiahnuť čo najväčší počet čitateľov, prípadne návštevníkov, no s radosťou im skrátia článok a vypýtajú si za to peniaze.

Tu sa opäť otvorí diskusia a polemika. Na jednej strane budú zástancovia a neutrálne naladení voči tomuto systému, ktorí dajú povestných 3,9 € mesačne s argumentom, že to ich nijak neobmedzí a dostanú obsah bez reklám, prípadne vôbec dostanú celý obsah. No na druhej strane existuje množstvo ľudí, ktorí keď zistili, že ten, či onen internetový portál, web, denník si za zverejnenie ďalšej časti článku pýta peniaze, tak znechutene zavrú aj celý prehliadač.

Pre niektorých nejde finančne o veľa, v konečnom dôsledku ide len o určitý princíp. Tie časy sú už dávno preč, sú to presne tie časy, kedy tvorba článkov nebola len čistým biznisom, ale aj určitá prezentácia autora, jeho určité charakteristické dielo, niečo, čím ho človek poznal a buď nenávidel, alebo rád  znova a znova čítal. Dnes všetko čo sa dá spoplatniť sa spoplatňuje, dokonca aj to, čo je hanba spoplatňovať a niekedy aj uverejňovať. Ku kvalite niektorých autorov mi neprináleží sa vyjadrovať, no neodpustím si poznámku, že niektoré obsahy sú zločinom voči inteligencii a novinárčine.

Projekt Piano v roku 2011 pri svojich začiatkoch rozdelil názory mnohých ľudí, no veľa ľudí mu predpovedalo odchod z trhu, síce o niečo skôr, ale predsa, teda dnes nie je nikto prekvapený tlačovou správou, ktorú vydal prevádzkovateľ Piana. Každopádne niektoré weby si vytvoria vlastný platobný systém, niektoré možno zistili, že toto nie je to, čo slovenský čitateľ chce. No mám pocit, že moc nejakého zárobku prevládne.

Do tohto projektu sa nikdy nezapojilo najväčšie slovenské vydavateľstvo Ringier Axel Springer. Web Medialne.sk uvádza: Piano Media sa podľa účtovných závierok na Slovensku udržuje v kontinuálnej strate. Tá v roku 2015 dosiahla 587-tisíc eur. Po troch rokoch fungovania firma reportovala, že od slovenských predplatiteľov vybrala dovedna 1 102 172 eur, z toho vyše 771-tisíc putovalo na účty zapojených médií. Za uvedené obdobie evidovala Piano Media na domácom trhu 51 619 zákazníkov.

Toto len potvrdzuje, že myšlienka takéhoto spoplatňovania a vidina biznisu za každú cenu nemusí mať miesto, navyše vydavateľstvám sa v konečnom dôsledku tento systém pokus- omyl nevyplatil. Napriek tomu mám dojem, že sa pokúsia vytvoriť niečo nové s myšlienkou, že teraz by to mohlo fungovať. Nuž, spoplatnený obsah spravodajských webov nie je tá cesta na ktorej by mali vydavateľstvá zarábať.

 

 

foto hnonline

-Miroslav Vavra-
18. 10. 2016


comments powered by Disqus