Dnes je 23.01.2019

Sliačanov pobúrili slová premiéra Pellegriniho

Obyvatelia mesta Sliač a členovia občianskeho združenia sa cítia slovami premiéra Pellegriniho dotknutí a nesúhlasia s nimi.

Premiér Peter Pellegrini počas stretnutia s Iniciatívou stredné Slovensko hovoril o výstavbe a pokračovaní vo výstavbe cestnej infraštruktúry. V rámci diskusie premiér hovoril aj o tom, že mesto Sliač spochybňuje trasovanie obchvatu Zvolena, konkrétnejšie severný variant vedúci cez ochranné pásmo liečivých vôd. Premiér v tejto súvislosti použil pomerne nešťastnú vetu: „Jeden primátor si vymyslel, že on si to tam neželá, a celý obchvat má ísť radšej estakádami na betónových pilieroch cez celý Zvolen, čo je úplne nelogické a trikrát také drahé.“ Vláda bude podľa slov premiéra presadzovať spomínaný rizikový severný variant.

Tieto slová sa samotných obyvateľov mesta Sliač dotkli a nesúhlasia sa s nimi. Rovnako na túto vetu zareagovalo aj občianske združenie Obyvatelia pre Sliač. Premiér Pellegrini zrejme nemá k dispozícii všetky relevantné informácie a práve preto od neho tento výrok zaznel. Rovnako premiér spolu s vládou cíti tlak, pretože budovanie cestnej infraštruktúry je niekoľko rokov pozadu. Hovorí predseda občianskeho združenia Obyvatelia pre Sliač Bohumír Tarnóci: „Vôbec nerozumieme ako mohol priemer s takýmto vyjadrením prísť. Hovorí to o tom, že buď má absolútne nekompetentných poradcov, alebo mu niekto podsúva nepravdivé informácie. Žiadny variant ktorý by mal ísť na estakádach nad mestom Zvolen neexistuje a ani v minulosti nebol. Jediné estakády ktoré  sú naprojektované práve na Sliači, čiže je to presne naopak.“

Predseda občianskeho združenia Obyvatelia pre Sliač dodáva: „Čo sa týka Sliača neustále sme obviňovaní z toho že bránime mať mestu Zvolen obchvat. Nepoznáme prípad, kde by si jedno mesto riešilo svoj problém cez kataster druhého mesta a dokonca zdržujeme výstavbu R2. Nie je to pravda, my len poukazujeme na nedodržiavanie platnej legislatívy. Odmietame porovnávať cenu rýchlostnej cesty a hodnotu liečivých minerálnych vôd na Sliači. v Kováčovej a aj na Podborovej vo Zvolene ktoré sú podľa nás nevyčísliteľnej hodnoty. Stavať v druhom pásme ochrany minerálnych vôd považujeme za barbarstvo. Okrem toho sa ma zničiť približne 50 hektárov lesa  a približne  59 hektárov ornej pôdy. Nikto nám zatiaľ nepreukázal, že výstavba R2 neohrozí minerálne vody ktoré nepatria občanom Sliača, ale podľa ústavy všetkým obyvateľom Slovenska. Sú to pramene ktoré sú len na štyroch miestach na svete. Ak by bola akákoľvek pochybnosť o ohrození vôd, aj tá najmenšia, mali by byť práve štátne inštitúcie na to aby ich ochránili. Namiesto toho vytvárajú neustále tlaky na to, aby sa projekt za každú cenu zrealizoval a miesto objektívneho posudzovania bojujú ešte aj s nami. V roku 2014 nám dal   minister dopravy Ing. Počiatek za pravdu a projekt zastavil. Teraz je iný minister a projekt opäť otvoril. Dodnes boli minuté státisíce eur  a Národná  diaľničná spoločnosť dokonca vypísala súťaž za 2,53 milióna eur, hoci stále trváme na tom, že bola porušená platná legislatíva. Naozaj sme na tom tak dobre ,že môžeme takýmto spôsobom míňať peniaze nás všetkých?"

Boj za racionálne riešenie výstavby ochvatu Zvolena nie je rozmarom vedenia mesta, občianskeho združenia, či obyvateľov mesta Sliač. Nikto nikdy nehovoril o tom, že ktokoľvek zo spomenutých tlačili na výstavbu obchvatu formou estakád na betónových pilieroch cez celý Zvolen. Existuje predsa iný, logickejší variant, ktorý má svoj pôvod už v 90. rokoch. Prieťah Lučeneckou cestou s vybudovaním obslužných komunikácií by pre mesto Zvolen znamenal podstatne viac, než výstavba obchvatu severným variantom, ktorý by bol na spomínaných betónových pilieroch, pretože by musel križovať cesty, rieku, železnicu a zničil by nezanedbateľnú časť prírody. V neposlednom rade by ohrozil jedinečné liečivé prírodné vody a žriedlový plyn, čo by malo dopad nie pre obyvateľov Sliača, ale pre celé Slovensko. Dopady by teda boli skutočne celospoločenské.

Napriek tlaku z rôznych smerov a iniciatív nie je možné pretláčať variant, ktorý vytvorí celospoločenský problém. Čo je horšie, problematika nabrala výrazne politický podtón a vecné argumenty sa začínajú strácať. Toto môže byť na škodu celému riešeniu sporného obchvatu a v konečnom dôsledku to môže byť obrovská škoda pre celé Slovensko, ktoré môže prísť o jedinečné liečivé vody a ohrozia sa kúpele Sliač a kúpele Kováčová.

 

foto ilustračné

-Miroslav Vavra-
10. 06. 2018


comments powered by Disqus